شکایت مردم از ادامۀ راه‌بندان به‌خاطر رفت‌وآمد مقامات بلند‌رتبه: اشـرف غنـی از مـردم نتـرسد!

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۳ جدی ۱۳۹۸

اکادمی پولیس کابل جشن یازدهمین دور فراغتِ افسران را دیروز دوشنبه در مقر وزارت امور داخله برگزار کرد. محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی نیز در این محفل برای سخنرانی دعوت شده بود. بامداد دیروز، سیلی از کاروان‌های پولیس، ارتش، گارنیزیون، امنیت ملی و قطعۀ محافظت از رییس‌جمهور (PPS) به اطراف ساختمان وزارت داخله در سرک میدان هوایی سرازیر شد و جریان عادی رفت‌وآمد شهروندان کابل در این منطقه را مختل کرد. ساختمان وزارت امور داخله در منطقه‌یی قرار گرفته است که اطراف آن خانه‌های مسکونی قرار دارد و جلو آن، بزرگ‌راه mandegarفرودگاه کابل که روزانه هزاران موتر در آن مسیر تردد می‌کنند، است.
این سرک و اطراف وزارت داخله دیروز توسط قطعه (PPS) و گارنیزیون کابل محاصره شد و رفت‌وآمد مردم هم مشکل گردید. مسوولان امنیتی در بخش‌های از سرک فرودگاه کابل-سرای شمالی ایست‌های بازرسی ایجاد کرده و موترها را بازرسی می‌کردند. شماری از باشنده‌گان منطقۀ خواجه بغرای خیرخانه و نیز شماری از راننده‌گان موترهای مسیر سرای شمالی-فرودگاه در صحبت با روزنامۀ ماندگار از بندش راه به بهانۀ محافظت از رییس حکومت و دیر رسیدن‌شان به وظیفه شکایت کردند و می‌گویند که رییس حکومت به آنان ضرر رسانده و سبب دیر رسیدن‌شان به محل وظیفه شده است.
احمد قیس، رانندۀ مسیر سرای شمالی-فرودگاه کابل که تا حدود ساعت ده‌وسی دقیقه بامداد فقط یک «پیره» زده بود، می‌گوید که نصف تیل موترش در راه‌بندان نزدیک وزارت داخله مصرف شده و همان لحظه حتا پول تیل موترش را «پوره» نکرده است. او که از این راه مصارف خانه‌اش را تأمین می‌کند، بیان می‌دارد که درآمدِ «بخور و نمیر» دارد و اگر یک روز کار نکند و یا کارش با کُندی پیش برود، از مخارج خانه «پس می‌ماند.» احمد قیس در بخشی از حرف‌هایش گفت که رییس حکومت نباید از «مردم بترسد». به گفتۀ او، خطر و تهدیدِ رییس حکومت با هجوم محافظانش به دَر و دیوار مردم رفع نمی‌شود، بلکه با فعالیت کشفی و استخباراتی رفع و تأمین می‌شود.
باشنده‌گان بخش‌هایی از خیرخانه که همه‌روزه از مسیر سرک میدان رفت‌وآمد می‌کردند نیز در ایستگاه‌ها منتظر موتر بودند، اما موتری برای حمل آنان پیدا نمی‌شد. راننده‌گانی که یک بار در ترافیک سنگین این مسیر بند مانده بودند، بار دیگر جرأت بازگشت نمی‌کردند. این باشنده‌گان نیز از بندش جاده‌ها از سوی مقام‌های بلندپایۀ حکومت انتقاد می‌کردند و می‌گفتند، به این کار باید پایان داده شود.
در همین حال، فرید، غرفه‌دار کنار سرک فرودگاه کابل نیز از برخورد «زشت» محافظان رییس حکومت انتقاد دارد و به خبرنگار روزنامۀ ماندگار می‌گوید که کارمندان امنیتی به او اجازه ندادند غرفه‌اش را باز کند. او می‌گوید که یک غرفۀ بسیار کوچک و محدود دارد و با یک بار دیدن و بازرسی بسیار سطحی و زودگذر، مشخص می‌شود که تهدید از آدرس او به رییس حکومت و یا کس دیگر وجود ندارد. فرید می‌گوید وقتی از بازرسان (PPS) چند بار خواهش می‌کند که اجازه دهند غرفه‌اش را باز کند، آنان برایش «دشنام» می‌دهند و با او برخورد نادرست می‌کنند.
جهانگیر، باشندۀ منطقۀ خواجه بغرای خیرخانه نیز از حضور فراوان کارمندان امنیتی در اطراف خانه و کوچۀشان سخن می‌گوید و بیان می‌کند که رفت‌وآمد از خانه تا دکان‌های محلۀشان، گذشتم از «هفت خوان رستم» شده بود. او می‌گوید که بازرسان هر رهگذرِ کوچه را بازرسی بدنی می‌کردند و هزار پرسش از آنان می‌پرسیدند. او می‌گوید که حکومت یا باید مقر وزارت داخله را از نزدیکی خانه‌های مسکونی دور کند و یا هم برنامۀ دیگری برای تأمین امنیت بلندپایه‌گان دولت طرح کنند تا حین رفت‌وآمدشان، به مردم مزاحمت ایجاد نشود.
ایست‌های بازرسی و بندش جاده‌ها به سبب آن، دیروز جان یک بیمار عاجل را نیز گرفت. گزارش‌های می‌رساند که یک بیمار حین انتقال به بیمارستان، در مسیر راهِ سرای شمالی-فرودگاه به دلیل بندش راه جان داد. این بیمار پس از آنکه موتر حاملش در راه بندان گیر ماند، به ویلچر بیمارستان گذاشته شد و پیش از آنکه به بیمارستان برسد، در راه جان داد. اما صحت‌وسقم این خبر تا کنون از سوی مرجعی تائید نشده است. با این‌همه، اما محمداشرف غنی در این مراسم گفت که «هیچ مسوول امنیتی حق کشتن مردم را ندارد و قانون هم این اجازه را به آنان نداده است.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.